Czym się różni Motocross od Enduro?

Motocross to enduro, a Enduro to Motocross… Przecież wyglądają niemal identycznie… Czy aby na pewno? Wielu motocyklistów zaczynających swoją przygodę z motocyklami w terenie nie wie czym są i jakie różnice, o ile w ogóle, występują pomiędzy Motocrossem, a Enduro. W dalszej części tego artykułu postaram się przedstawić obie klasy motocykli oraz wykazać różnice pomiędzy nimi. Zachęcam do lektury.

Enduro vs Motocross.jpg

Zacznijmy od tego, że Motocross i Enduro to odmiany motocykla terenowego, którego mylnie uogólniamy nazywając mianem Motocrossa. Gdy widzimy lekki motocykl na drogach nieutwardzonych lub terenach piaszczystych z automatu mówimy o nim Motocross. Niestety jest to błąd, Motocross i Enduro to nie są zamienne synonimy. Każdy z tych pojazdów, pomimo bardzo zbliżonego designu i zastosowania, jest całkowicie inny. Posiada inne przeznaczenie i inną charakterystykę.

Podstawowymi różnicami między tymi dwoma typami motocykli to tzw. homologacja drogowa, czyli dopuszczenie pojazdu do poruszania się po drogach publicznych. Aby pojazd mógł być homologowany musi spełniać szereg wymagań technicznych ściśle określonych w prawie drogowym. Podstawowym wymaganiem pojazdów z homologacją drogową jest wyposażenie motocykli, które pozwoli mu bezpiecznie poruszać się po drogach publicznych. Należy do niego odpowiednio certyfikowane oświetlenie drogowe, układ wydechowy spełniający normy hałasu i emisji spalin, czy też lusterka. Motocykle z przeznaczeniem terenowym nie posiadające fabrycznie homologacji drogowej to Motocrossy, natomiast homologowane motocykle to Enduro. Oczywiście to bardzo duże uogólnienie, jednak jest to najprostsza różnica, dzięki, której można na pierwszy rzut oka rozpoznać typ motocykla.

Kolejnymi różnicami między Motocrossem, a Enduro to przeznaczenie motocykla, a co za tym idzie inna specyfikacja techniczna, dostosowana do konkretnych warunków. Przeznaczeniem Motocrossów są wyścigi motocyklowe rozgrywane na specjalnie przystosowanych do tego torach. Tory te usypane są zazwyczaj z gliny, piasku lub ziemi, a pojemności silnikowe dopuszczające motocykle do takich wyścigów to od 50 cm³ do 525 cm³. Oczywiście w przypadku Enduro jest podobnie, głównym przeznaczeniem są rajdy wyścigowe. Jednakże trasy prowadzą po innych nawierzchniach aniżeli było to w przypadku Motocrossa. Trasy do pokonania przez Enduro składają się nawierzchni terenowych oraz asfaltowych. Motocykle enduro przede wszystkim nie są tak lekkie jak to było w przypadku motocykli Crossowych, oczywiście to nie oznacza, że Enduro jest bardzo ciężkie. Przeciwnie, jest lekkie ale jednak zauważalnie cięższe od Motocrossa. Do rajdów Enduro dopuszczane są motocykle o pojemności od 50 cm³ do pow. 500 cm³ z podziałem na odpowiednie klasy.

Różnic natury technicznej pomiędzy Enduro, a Motocrossem można szukać również w zawieszeniu i przełożeniach oraz skrzyni biegów. Charakterystyka tych podzespołów jest zgoła odmienna, co jest związane z różną specyfiką jazdy po torach.

Aktualnie dealerzy motocykli oferują szeroką gamę motocykli typu Motocross i Enduro. Często można też obejrzeć wiele takich motocykli na żywo w salonach motocyklowych. Doskonałym przykładem są salony motocyklowe Kawasaki w 2018 roku, w wybranych oddziałach zobaczymy naprawdę ogromną ilość motocykli na ekspozycji, a większość z nich, jak nie wszystkie, będziemy mogli sprawdzić podczas jazdy testowej. Jest to niesamowicie atrakcyjna oferta, która nie ogranicza w żaden sposób naszego wyboru. Zrywa ona z “papierowym standardem”, który opierał się w zdecydowanej większości do zapoznania się z papierowymi katalogami i ulotkami promocyjnymi oraz danymi technicznymi podanymi na sucho przez sprzedawcę w salonie. Natomiast możliwość obejrzenia motocykli ograniczała się do kilku modeli i to tych najbardziej popularnych.

Pewnie wielu z Was zastanawia się teraz na jakiej pojemności motocykli się skupić. Oczywiście nie jest to prosta decyzja, zwłaszcza, że wszystko zależy od indywidualnych preferencji. Jednakże najbardziej optymalnym i dosyć uniwersalnym rozwiązaniem jest wybór najbardziej popularnej linii jednostek napędowych o pojemności do 125 cm³. Jest to idealny kompromis pomiędzy osiągami, niskim spalaniem i niesamowitymi możliwościami, które pojawiają się przy niskiej masie i stosunkowo niewielkim rozmiarom. Dodatkowym atutem jest fakt, że do prowadzenia motocykli takiej pojemności, nie potrzebujemy prawa jazdy kategorii A, czy nawet A2, wystarczy nam prawo jazdy na samochód (kat. B), które posiadamy od co najmniej 3 lat. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą motocykli Kawasaki 125 cm³, która oferuje duży wybór praktycznie każdego typu motocykla.

Podsumowując, pomimo wielu podobieństw, zwłaszcza stylistycznych, pomiędzy Motocrossem, a Enduro, różnic jest na tyle dużo i są wystarczająco istotne, że nie można zestawiać tych klas motocykli jako tożsamych. Tak, więc konkluzja może być tylko jedna, Motocross, to nie Enduro, a Enduro to nie Motocross.

 

Formularz kontaktowy

Masz pytania? Odwiedź nas, zadzwoń, lub prześlij zapytanie.

 Jednocześnie, oświadczam że zostałem/am poinformowany/wana że:

  1. Administratorem zebranych danych osobowych jest DELTA Plus Sp. z o.o. z siedzibą w Al. Wojska Polskiego 18 41-500 Chorzów, dane  kontaktowe Tel. 32 346 346 6, e-Mail informacja@deltaplus.pl
  2. Inspektorem Ochrony Danych jest Krystyna Wal,  e-mail i iod@deltaplus.pl
  3. Wyrażona zgoda może zostać cofnięta w dowolnym momencie, bez żadnych negatywnych skutków oraz bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych którego dokonano przed jej cofnięciem.
  4. Cofnięcia zgody dokonać można przez wysłanie informacji na adres iod@deltaplus.pl
  5. Moje dane osobowe będą przechowywane wyłącznie przez czas niezbędny do  udzielenia informacji a następnie usuwane z systemu, chyba że jednocześnie wyraziłem zgodę na inne działania podejmowane przez administratora danych tj. otrzymywanie informacji handlowych.
  6. Przysługują mi prawa do:
    • Żądania od Administratora danych dostępu do moich danych osobowych;
    • Żądania od Administratora danych uzupełnienia, sprostowania moich danych osobowych;
    • Żądania od Administratora danych usunięcia lub ograniczenia przetwarzania moich danych osobowych;
    • Wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania moich danych osobowych;
    • Żądania przeniesienia moich danych osobowych;
  7. Ponadto zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo do wniesienia skargi do organu nadzoru to jest do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej GIODO).