Versys 650

Jedyny Motocykl Jakiego Będziesz Potrzebować

(Nie licząc Ninjy H2. Każdy potrzebuje Ninjy H2)

 

Nazwa Versys, jak wiadomo, pochodzi od kombinacji słów „Versatile” i „System”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza, że to pakiet uniwersalności. Prawdę mówiąc Versys sprawia, że nie będziesz już potrzebował żadnego innego motocykla.

 

Czy wygląda jak Ninja?

Stary Versys, i nie ma tutaj miejsca na dyskusję, wyglądem przypominał wystrój niemieckiego muzeum sztuki nowoczesnej. Krótko mówiąc, był dość osobliwy. Wielu kochało to ekscentryczne wzornictwo, ale patrząc na nowy model chce się projektantowi nowego Versysa postawić piwo i ukłonić w szacunku. Kiedy nowy Versys po raz pierwszy ujrzał światło dzienne, pojawiły się głosy, że przód przypomina Ninję. Przepraszam, ale to tak jakby powiedzieć, że jakaś dziewczyna przypomina Annę Lewandowską. Versys jest jednocześnie wyrzeźbiony, muskularny, potężny, lekki i zgrabny. Zupełnie nie wiem, jak udało się to osiągnąć. Pewnie dzięki zastosowaniu licznych wyżłobień, ostrych linii, przetłoczeń i innych designerskich sztuczek. To duży motocykl i czujesz to szczególnie patrząc na niego z boku. Ale to, że jest wizualnie spory nie zostało okupione faktem, że Versys jest niezdarną drogową landarą.

 

Jak bardzo różni się od starego Versysa?

Jeśli silnik nie byłby dobry, to koncern motocyklowy nie stosowałby go w trzech różnych motocyklach. Już poprzednia jednostka napędowa była bardzo dobra, ale nowy silnik (bo jest nowy) to szczyt industrialnej, dwucylindrowej, rzędowej technologii. Pierwsze słowo, która natychmiast wchodzi Ci do głowy, kiedy zaczniesz jeździć nowym Versysem to „płynność”. Dzięki zmianom w ECU nowa jednostka jest tak płynna, że czasami masz wrażenie, że jest tutaj jeszcze kilka cylindrów. Czy silnik przez to stracił na charakterze? O nie, nigdy. Dodawanie gazu nadal objawia się basowym pomrukiem na niższych obrotach, który jest dość... satysfakcjonujący, ale kiedy wkręcisz silnik na wysokie obroty, mam tutaj  na myśli 11-12 tys., Versys krzyczy ze złości.

 

Czy jest wygodniejszy od wszystkiego, czym do tej pory jeździłeś?

Ergonomię Versysa zaprojektował nie inżynier ale biolog. Jeździłem setkami motocykli i na żaden z nich, nawet Goldwing, nie był tak miłym miejscem do przebywania. Wszystko, czytaj: kierownica, podnóżki (przesunięte nota bene nieco do przodu i w dół w stosunku do starszego modeli) i kanapa współpracują w idealnej harmonii po to, aby Twojemu kręgosłupowi, kolanom i tyłkowi było wspaniale. Nic tak bardzo nie psuje jazdy jak beznadziejna ergonomia i spieszę donieść, że ta w Versysie jest tak dopracowana, że wiele koncernów mogłoby się tutaj sporo nauczyć. Tak, mówią do Was, BMW. Sama kanapa jest bardziej miękka i staranniej otapicerowana, co jest zbawienne przy kręceniu międzykrajowych przebiegów.

 

Czy na krętej, wąskiej, górskiej drodze można objechać sportowe litry?

Można? Trzeba! Tam, gdzie sportowe litry będą musiały zwolnić, aby wytracić prędkość, Ty będziesz mógł  przemknąć nie przymykając nawet gazu. To nie tylko zasługa milimetrowej dokładności, z którą możesz dozować otwarcie przepustnicy, ale także, a raczej przede wszystkim podwozia. Podstawową zmianą w roczniku a.d 2015 jest regulacja zawieszenia. Z przodu trzeba od tego użyć narzędzi, ale fabryczne ustawienie jest skalibrowane tak, aby większość motocyklistów była z niego zadowolona. Trzeba naprawdę jeździć jak obłąkaniec i gonić motocykl na skraj jego limitu, żeby przód wymagał korekty. Tył z kolei posiada manualną regulację pokrętłem. Genialna sprawa, a zmiany w ustawieniach wstępnego naprężenia są natychmiast wyczuwalne. Krótko mówiąc, jeśli masz zamiar bawić się z kierowcami litrów na krętej drodze, zwiększ naprężenie, żeby monoshock dał sobie radę w nieco bardziej ekstremalnych i wymagających okolicznościach. Jeśli przejeżdżasz właśnie przez Rudę Śląską, zmniejsz naprężenie, żeby było możliwie wygodnie. Relatywnie wysoki środek ciężkości sprawia, że motocykl po zakrętach tańczy i robi to z taką finezją, że będziesz się przyłapywał na tym, że wracając do domu wybierzesz dłuższą trasę byle tylko były na niej zakręty.

 

Czy Versysem można driftować?

Tak. Można. Ale nie próbujcie tego na publicznych drogach. Bo znikąd pojawi się policja. I zamknie Was w więzieniu. Na 900 lat.

 

Podstawowe pytanie: czy strumień momentu obrotowego jest na tyle klarowny, że z zakrętu można się katapultować bez wyraźnego opóźnienia?

Mówiąc możliwie wyczerpująco: tak. Dzięki zmianom w ECU krzywa przebiegu momentu obrotowego została poprawiona, a co za tym idzie, dynamiczne opuszczenie zakrętu zdaje się wymagać mniej wachlowania biegami. Ale wierz mi, że chcesz się bawić. Chcesz się zachowywać jak niesforny chłopiec, który znowu został wezwany do dyrektorki. Chcesz przeciągać kolejne biegi do odcięcia zapłonu i zmieniać je dopiero wtedy, kiedy z zębów wylecą Ci plomby. Versys wie, że jest uniwersalnym motocyklem typu Adventure, ale dobrze pamięta, że potrafi być rozrywkowy.

 

Czy naprawdę nie będę potrzebował już innego motocykla?

Słowo klucz: uniwersalność. Versysa możesz (powinieneś) zapakować w kufry i swoją lepszą połówkę i pojechać na wakacje do Chorwacji. Albo Włoch. Albo Hiszpanii. Albo gdziekolwiek sobie wymyślisz. Ale z równą łatwością przyjdzie Ci  dojeżdżanie do pracy i penetrowanie codziennych korków, objeżdżanie kierowców sportowych motocykli na zakrętach i eksploracja lekkiego terenu. Mówili Ci, że jeśli coś jest do wszystkiego to jest do niczego? Zapomnieli Ci powiedzieć, że to nie dotyczy Versysa.

Formularz kontaktowy

Masz pytania? Odwiedź nas, zadzwoń, lub prześlij zapytanie.

 Jednocześnie, oświadczam że zostałem/am poinformowany/wana że:

  1. Administratorem zebranych danych osobowych jest DELTA Plus Sp. z o.o. z siedzibą w Al. Wojska Polskiego 18 41-500 Chorzów, dane  kontaktowe Tel. 32 346 346 6, e-Mail informacja@deltaplus.pl
  2. Inspektorem Ochrony Danych jest Krystyna Wal,  e-mail i iod@deltaplus.pl
  3. Wyrażona zgoda może zostać cofnięta w dowolnym momencie, bez żadnych negatywnych skutków oraz bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych którego dokonano przed jej cofnięciem.
  4. Cofnięcia zgody dokonać można przez wysłanie informacji na adres iod@deltaplus.pl
  5. Moje dane osobowe będą przechowywane wyłącznie przez czas niezbędny do  udzielenia informacji a następnie usuwane z systemu, chyba że jednocześnie wyraziłem zgodę na inne działania podejmowane przez administratora danych tj. otrzymywanie informacji handlowych.
  6. Przysługują mi prawa do:
    • Żądania od Administratora danych dostępu do moich danych osobowych;
    • Żądania od Administratora danych uzupełnienia, sprostowania moich danych osobowych;
    • Żądania od Administratora danych usunięcia lub ograniczenia przetwarzania moich danych osobowych;
    • Wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania moich danych osobowych;
    • Żądania przeniesienia moich danych osobowych;
  7. Ponadto zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo do wniesienia skargi do organu nadzoru to jest do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej GIODO).